Rancangan Pelajaran Harian Topik 2-Bahasa Melayu
Tahun 5 (Objektivisme)
Hari :
Isnin Masa
:11.05 – 12.05 pagi(60 Minit)
Kelas : 5 Intelek Bil.Pelajar : 32 Orang
Mata
Pelajaran :Bahasa Melayu
Tema : kekeluargaan
Tajuk :Keluarga Harmoni Hidup Diberkati
Objektif :Pada akhir pengajaran murid dapat :
1.1
Menggunakan kata panggilan yang sesuai mengikut situasi dalam perbualan.
5.1
Membaca perkataan,frasa dan ayat yang mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk
8.1
Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat
Pengetahuan
sedia ada : i)Murid mengetahui setiap orang mempunyai keluarga yang
terdiri daripada bapa,emak dan adik-beradik.
ii)Setiap murid mempunyai rumah.
Konsep :Keluarga yang bahagia menjamin
kesejahteraan hidup
Bahan :1.Kad Perkataan 2.Lembaran Kerja
Nilai :Kasih sayang dan menghargai
Kemahiran :Fokus Utama 1.1
aras2 ( i ) , 5.1 aras 2( i ) ( iii )
Fokus Sampingan 8.1 aras 2 (
i )
Tatabahasa :Ayat penyata,Ayat Tanya,Ayat seru,Kata
nama am dan Kata nama khas
Ilmu : Nilai-nilai murni
Kbt : Kontekstual
Langkah
/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
Induksi
(5
minit )
|
Tema
:
Kekeluargaan
Aktiviti
riadah bersama keluarga.
|
1.Guru
mengemukakan soalan :
a)Pada
cuti hujung minggu atau cuti sekolah,apakah aktiviti kamu bersama keluarga?
|
1.Murid
memberi pelbagai jawapan.
Antaranya
ialah :
a)Berkelah
b)Melancong
c)Bersiar-siar
|
Jawapan berdasarkan pengalaman murid
|
Langkah
1
(15
Minit)
|
Keluarga
harmoni hidup diberkati.
|
1.Guru
memilih beberapa orang murid untuk membaca dialog.
|
1.Murid
membaca dialog dengan intonasi yang betul dan memahaminya.
|
|
Langkah
2
(15
Minit )
|
1.Menyatakan
kata kunci dan isi-isi penting dalam petikan.
|
1.Guru
menyenaraikan beberapa kata kunci berdasarkan petikan.(Dalam sampul surat)
2.Guru
membimbing murid membuat ayat yang lengkap dan betul.
|
1.Murid
dapat membuat ayat lengkap berdasarkan kata kunci di dalam sampul):
a.berkelah
b.kem
motivasi
c.kegiatan
d.diadakan
|
Aktiviti
dalam kumpulan
|
Langkah
3
(10
Minit )
|
1.Mengenalpasti
jenis-jenis ayat:
a)Ayat
penyata
b)Ayat
Tanya
c)
Ayat perintah
d)Ayat
Seru
|
1.Guru
menunjukkan contoh Ayat Penyata,Ayat Tanya,Ayat Perintah dan Ayat Seru.(Kad
Perkataan)
|
1.Murid
diminta menyenaraikan Ayat Penyata,Ayat Tanya,Ayat Perintah dan Ayat Seru di
dalam petikan dialog.
|
Lembaran
Kerja
(Individu)
|
Langkah
4
(10
Minit )
|
a)Ayat
penyata
b)Ayat
Tanya
c)
Ayat perintah
d)Ayat
Seru
|
1.Guru
meminta beberapa orang murid menulis jenis-jenis ayat..
|
1.Murid
menulis contoh setiap jenis ayat di papan hitam dan murid lain menilainya.
|
|
Langkah
5
(5
Minit)
|
Membuat
rumusan dan penerapan nilai-nilai murni
|
1.Guru
menjelaskan semua murid perlu menyayangi kedua-dua ibu bapa kerana mereka
telah banyak berkorban.
|
1.Murid
akan menyayangi kedua ibu bapa dan keluarga.
|
LEMBARAN KERJA
1.Bina
dua ayat bagi jenis-jenis ayat berikut:
a)Ayat
Penyata
i)_________________________________________________________________________
ii)_________________________________________________________________________
b)
Ayat Tanya
i)_________________________________________________________________________
ii)_________________________________________________________________________
c)Ayat
Perintah
i)_________________________________________________________________________
ii)_________________________________________________________________________
d)Ayat
Seru
i)_________________________________________________________________________
ii)_________________________________________________________________________
Assalamualaikum
ReplyDeleteTahniah kerana berjaya menyiapkan tugasan blog. Rancanganpengajaran ini sangat baik. Andai ada masa lawatilah blog saya di " lenardangol.blogsport.com "